Jaarrekening 2018 Landsmeer

Onderwijs

Verantwoording

Wat wilden we bereiken?

  1. Onderwijs, zorgprofessionals en gemeente signaleren vroegtijdig.
  2. Het terugdringen en voorkomen van vroegtijdig schoolverlaters.
  3. Het verbeteren aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt voor kwetsbare jongeren.
  4. Het verstevigen van de samenwerking tussen de partners.
  5. Voldoende capaciteit voor onderwijshuisvesting.
  6. Doorgaande leerlijn voorschoolse voorzieningen en primair onderwijs is op orde.

Wat hebben we bereikt?

  1. De vroegsignalering en preventie is geborgd door samenwerkingsafspraken met alle
    betrokken beroepskrachten.  We zien dat deze elkaar steeds beter weten te vinden.
  2. Ook op het terrein van kwetsbare schoolverlaters hebben we verder gebouwd aan een sluitende aanpak door afspraken te maken met alle betrokken organisaties.
  3. We hebben de doelgroep kwetsbare jongeren (jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs, Pro, vmbo basis en MBO( 1 niveau) qua aantallen, routes en ondersteuning in beeld en leiden hen actief toe naar werk of andere dagbesteding.
  4. Er is geregeld overleg gevoerd met de schooldirecteuren over tal van onderwerpen die het onderwijs raken.
  5. De voorbereidingen voor de renovatie van openbare basisscholen De Stap en De Wagemaker zijn getroffen.
  6. Met alle kinderopvangorganisaties en de basisscholen is voor kinderen met een voor-en vroegschoolse indicatie en waar zorg voor nodig is een persoonlijke overdracht van leidsters kinderopvang/ locatie manager naar intern begeleider of leerkracht op de basisschool geweest. Voor de andere kinderen is een universeel overdrachtsformulier ingevuld.   

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  1. 1a. De voor- en vroegschoolse educatie aan kinderen bij (dreigende) leerachterstanden hebben we voortgezet. Focus lag op kinderen met risico op taalachterstand en/of sociaal-emotionele problematiek. We hebben Sociaal medische indicaties (SMI) georganiseerd voor kinderen waarvoor kinderopvang noodzaak is, maar waarvan de ouders niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. De jeugdarts of verpleegkundige wordt op locaties ingezet en verwijst door wanneer nodig. We zien dat de behoefte aan preventieve zorg is toegenomen en de ingezette, laagdrempelige, aanpak werkt (spreekuren op de scholen worden bezocht, leerkrachten voortgezet onderwijs weten de professionals te vinden, huisbezoeken leveren inzicht, informatieverstrekking zorgt voor bekendheid). De zorgprofessionals maken onderdeel uit van de lokale (school) ondersteuningsteams en kernteam en kunnen hiermee snel en effectief opschalen of afschalen. In het voortgezet onderwijs zijn ketenafspraken voor doorverwijzing naar het Middelpunt/ professionals van het kernteam.

    1b. Diverse beroepskrachten, zoals schoolmaatschappelijk werkers, de leerplichtambtenaar, de praktijkondersteuner van de huisarts en de jeugdarts maakten deel uit van het Ondersteuningsteam (OT) van het basisonderwijs, waarmee we zwaardere zorg voorkomen hebben.  Hiertoe hebben we ook opvoed- en opgroei ondersteuning en weerbaarheidstrainingen aan ouders en kinderen aangeboden. Met de Samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs hebben we gewerkt aan (uitbreiding van en meer) maatwerkoplossingen (Droomklas: voor meervoudig gehandicapte kinderen die in het primair onderwijs tijdelijk begeleiding en ondersteuning nodig hebben; Reboundklas: voor kinderen in het voortgezet onderwijs (VO) die een time out van maximaal 10 weken nodig hebben; Schakelklas: 1 à 2 jarig onderwijs voor kinderen van nieuwkomers; Dyslexie aanpak: een speciale poortwachtersfunctie zorgt voor indicatie van enkelvoudige dyslexie ).

    1c. We continueerden de inzet van extra schoolmaatschappelijk werk waarbij actief regie
    gevoerd wordt en de verbinding wordt gemaakt met het Middelpunt en partijen binnen en buiten de school.
  2. 2a. De leerplicht ambtenaar werkte met een lik op stuk beleid in het primair onderwijs en heeft gezorgd voor maatwerkoplossingen (voorbeelden worden bij 1b genoemd). Er is een geautomatiseerd systeem in werking getreden voor een sluitende doorstroom van Voortgezet onderwijs naar MBO. Er zijn leerplicht- en Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC) casus- en beleidsoverleggen gevoerd .

    2b. We hebben uitvoering gegeven aan het in 2018 opgezette Thuiszitterspact: plusvoorziening VO en MBO ingezet (combi programma van onderwijs, hulp, zorg en zo nodig arbeidstoeleiding ter voorkoming uitval overbelaste jongeren. Doel: startkwalificatie halen); preventieve verzuimspreekuren gevoerd; de overstap VO/MBO en de overgang van school naar arbeidsmarkt voor kwetsbare jongeren is verbeterd. Er is gewerkt met de Methodische Aanpak Schoolverzuim: een 4-delig stappenplan/ routes van ongeoorloofd verzuim.

    2.c We hebben weerbaarheidstrainingen uitgevoerd en hebben basisschool leraren (train de trainer) hiervoor getraind. Er is samengewerkt met BOOT (Breed onafhankelijk ondersteuningsteam in het periodiek overleg (PO), waarin combinaties jeugdhulp en onderwijsondersteuning gemaakt worden). Voor de doelgroep kwetsbare jongeren in het VO hebben we –nog - meer naar maatwerk oplossingen gekeken (specialistische hulp, reboundklassen, Variawet –tijdelijk onderwijs- ).
  3. 3a. In het uitvoeringsplan participatiewet Landsmeer is invulling gegeven aan de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.

    3b. De leerplichtambtenaar heeft gebruik gemaakt van het DUO (Dienst Uitvoering Overheid) systeem om de doorgaande leerlijn van de jongeren (VO-MBO-arbeid) te monitoren en stagnering te signaleren. De jobcoach heeft jongeren begeleid bij stagnatie op trajecten van onderwijs naar arbeid.

    3c. Er is regulier regionaal (VSO-PRO en gemeenten) casusoverleg gevoerd om te monitoren waar zich bij jongeren in de kwetsbare doelgroep knelpunten voordoen.

    3d. Lokaal heeft de leerplichtambtenaar nauw samengewerkt met de jobcoach en de RMC coördinator. Dit heeft ertoe geleid dat met het onderwijs maatwerkoplossingen zijn gecreëerd voor kwetsbare leerlingen.  

    3e.Voor zorgleerlingen zijn laagdrempelige efficiënte ketenafspraken gemaakt. Professionals in het onderwijs hebben samengewerkt met gemeentelijke (arbeidsmarkt) partners in de regio om Landsmeerse kinderen op voortgezet en/of speciaal onderwijs en MBO scholen te ondersteunen richting arbeid.

    3f. Op beleidsniveau is regulier invulling gegeven aan een regionale werkagenda. Dit omvatte: aansluiting voorschoolse voorzieningen, schakelklassen, onderwijs-arbeidsmarkt, thuiszitters, aansluiting onderwijs-jeugd,
  4. Voor de periodieke overleggen met de lokale schooldirecteuren hebben we een gezamenlijke lokale educatieve agenda (LEA) gevoerd. Onderwerpen waren: gezonde scholen, jeugdgezondheidszorg, pesten, muziekonderwijs, schakelklassen, aansluiting onderwijs en zorg, veilig verkeer voor Landsmeerse kinderen en de club promotiedag.
  5. De voorbereidingen voor de renovatie van Obs De Stap en obs De Wagemaker zijn getroffen. Er is een Op Overeenstemming Gericht Overleg gevoerd (OOGO) met de andere 3 schoolbestuurders in Landsmeer (formeel dient het schoolbestuur dat bouwt toestemming aan andere schoolbesturen te vragen) . We hebben locaties voor vervangende huisvesting onderzocht. We hebben een bureau ingeschakeld om een kostencalculatie te maken van de renovaties.  Het schoolbestuur is bouwheer gemaakt en is hiermee verantwoordelijk voor de bouw. We hebben afspraken gemaakt over uitgangspunten als: de scholen worden frisse school klasse B, gasloos en (bijna) energie neutraal gerenoveerd. Er wordt rekening gehouden met toekomst bestendigde/ aanpasbare bouw.
  6. In samenwerking met de GGD jeugdarts, de logopediste en GGD- handhaving is een aanzet gemaakt om aan de lokaal afgesproken kwaliteitseisen en de doorgaande lijn in de voorschoolse voorzieningen naar het primair onderwijs vorm te geven. Op de voorschoolse voorzieningen is een start gemaakt met de inzet van een jeugdverpleegkundige die zorgt voor (zorg)dossieroverdracht naar het primair onderwijs. Het primair onderwijs hebben we betrokken vanuit het Samenwerkingsverband primair onderwijs. We hebben aanvullende regels opgesteld om uitvoering te geven aan de inhoud.

Lasten

Begroot € 610.357
Gerealiseerd € 560.340
Afwijking € 50.017
ga terug